søndag 1. april 2012

Liberty


"Liberty" er annen bok i en frittstående triologi av den avdøde, danske forfatteren Jacob Ejersbo. Boken er bygget opp på samme måte som "Gifttreet" av Barbara Kingsolver hvor hver av hovedpersonene har fortellerstemme i hvert sitt kapittel. Men der "Gifttreet" var treg i starten suger "Liberty" deg inn fra første kapittel.

Danske Christian flytter til Tanzania med sin far, og der møter vi tanzanianske Marcus. I starten har de to veldig ulike stemmer, men etterhvert som Christian føler seg mer og mer hjemme i Tanzania, og Marcus føler seg mer og mer lik den hvite familien han jobber for så blir uttrykkene deres likere for hvert kapittel. Boken handler mye om deres sterke men motsetningsfylte vennskap, men det er like mye en bok om en hard virkelighet i Afrika, og ønsket om å bryte med det mønsteret man er født inn i.

"Liberty" er veldig godt skrevet, bruken av swahili og hvordan språket utvikler seg i takt med hovepersonene gjør at vi som lesere lett kan følge deres utvikling uten for mye forklaring. Dette er en av de bøkene som jeg må legge fra meg innimellom, rett og slett fordi det er en av de som gir deg klump i magen. Både Christian og Marcus har mange lag, og noen ganger gleder jeg meg med de, mens andre ganger blir jeg direkte flau. Bikarakterene er enklere sånn sett, men brukes i sin enkelthet for å bygge opp historien og gjøre poeng ut av hendelser.

Med 763 sider er dette en fin bok å ta med på hytta i påsken, eller ha med på ferie.

Karakter: 8/10

Bokomtale

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar