mandag 9. april 2012

Død Sjel


Foto: Aschehoug

Det er et uttrykk som sier "never judge a book by its cover". Men det var det jeg gjorde, helt bokstavelig, da Birger Baugs Død Sjel dumpet ned i postkassen min for et par uker siden. For hadde jeg sett denne boken i bokhandelen, så hadde jeg gått rett forbi. Både cover og tittel minner om klam krim for et par tiår siden. Men så feil kan man ta.

Boken er tredje bok i en serie om politietterforskeren Halvor Herning, og innledes med et grusomt drap i en av Oslos fineste butikker. Og fra der blir det bare mer voldelig, og veldig spennende. Jeg vil ikke gjengi for mye av handlingen, men vil heller fortelle at dette er en bok med smarte vendinger, ulike synsvinkler, men kanskje noe usannsynlig plot. Dette er allikvel den perfekte påskekrimen/feriekrimen, lettlest, spennende og vanskelig å legge fra seg.

Jeg har ikke lest de to første bøkene om Halvor Herning, men kommer absolutt til å gjøre det nå. At disse bøkene ikke har fått samme oppmerksomhet som f.eks Gunnar Staalesens bøker er for meg et mysterium.

Karakter: 7/10

Bokomtale

2 kommentarer:

  1. Oy,den høres jo spennende ut. Jeg jobber i bokhandel og har fått denne som leseex, men, som du sier, den ser ut som en "gammel" krim, for å si det slik. MEN nå skal jeg sannelig ta med meg denne hjem og lese ! Gleder meg, takk for tipset :)

    SvarSlett
  2. Coveret er virkelig misvisende altså. Den var spennende nok til at jeg leste den på to dager. Ikke fryktelig komplisert, men likevel noen fine overraskelser underveis, perfekt feriebok.

    SvarSlett